Modely farieb

09.11.2021

Farebný model opisuje základné farby a schémy miešania týchto základných farieb do výslednej farby. Je to metóda presného určenia farieb, umožňuje ľuďom rozlišovať medzi tisíckami rozličných farieb. V praxi sa používajú modely, u ktorých je zvolený vhodný kompromis medzi presnosťou farebného dojmu a zložitosťou konkrétneho modelu. Niekde sa rozlišuje medzi farebným modelom (color model) a farebným priestorom (color space), keď model znamená matematické vyjadrenie farby tupletom (usporiadanou n-ticou, zvyčajne trojicou) čísiel. Tu nerozlišujeme striktne medzi modelom a priestorom, ktorý ho reprezentuje a zatiaľ obidva pojmy používame ako ekvivalenty.

Aby bol počítačový obrázok farebný, musí byť každému bodu (pixelu) obrázka priradená určitá farba.


Režim RGB

Pri práci s počítačom sa často využívajú farby, ktoré sú vyjadrené kombináciou červenej, zelenej a modrej farby. Anglický preklad týchto farieb je red, green a blue.

To súvisí s názvom tohto režimu:

  • R (red)
  • G (green)
  • B (blue)

Miešaním týchto farieb môže následne vzniknúť takmer ľubovoľná farba. Farby RGB modelu sú známe ako sčítacie, preto zmiešaním viacero farieb vznikne farba biela. Je to spojené aj s intenzitou farieb. Intenzita farby je odstupňovaná od 0 do 255 krokov. Ak svietia všetky farebné zložky plnou intenzitou vznikne biela farba. Ak svieti iba modrá a červená farebná zložka, vznikne fialové svetlo. Týmto miešaním farieb a ich intenzity vznikajú rôzne farby.

Panely LCD, digitálne fotoaparáty, skenery a zariadenia, ktoré využívajú k miešaniu farieb svetlo a jeho rozklad. Používajú práve tento RGB režim

Farebný priestor RGBA je farebný priestor, ktorý obsahuje ďalší kanál (alfa kanál) na zobrazenie informácií o priehľadnosti obrázka. Farba RGBA sa skladá zo štyroch kanálov, pričom každý kanál je reprezentovaný 8 bitmi. V RGBA sú informácie o priehľadnosti uložené v alfa kanáli a informácie o farbách sú uložené v troch kanáloch RGB. Alfa kanál možno zobraziť ako obrázok v odtieňoch sivej. To znamená, že alfa kanál sa skladá z 256 úrovní transparentnosti, kde 0 predstavuje maximálnu úroveň transparentnosti a 255 predstavuje maximálnu úroveň priehľadnosti. Vo farebnom priestore RGBA sa alfa kanál považuje za rovnaký ako štvrtý kanál a intenzita svetla každého kanála sa rovná hodnote každého kanála. Ak je napríklad hodnota každého kanála nastavená na 255, farba vizualizovaného farebného priestoru bude biela. Ak je hodnota každého kanála nastavená na 0, farba vizualizovaného farebného priestoru bude čierna. Rovnaké hodnoty každého kanála sú reprezentované rovnakou farbou vo farebnom priestore RGBA, ale kombinácia rôznych hodnôt každého kanála vedie k rôznym farbám. Farebný priestor RGBA sa používa na výpočet farby každého pixelu, ktorý je možné zobraziť na obrazovke. Okrem toho je možné pristupovať k alfa kanálu, aby bol obraz transparentný. To znamená, že ak má alfa kanál hodnotu 255 (nepriehľadný), nepredstavuje priehľadný pixel. 


Režim CMYK

Tento režim využíva ku tvoreniu farieb 4 farby: azúrová purpurová, žltá a čierna. Aj názov tohto režimu je spojený s anglickým prekladom týchto farieb:

  • C - Cyan (azúrová)
  • M - Magenta (purpurová)
  • Y - Yellow (žltá)
  • K - BlacK (čierna)

Tento režim je založený na miešaní svetla odrazeného od predmetov. Farby CMYK sú odčítacie, to znamená, že pri ich zmiešaní vzniká čierna farba. Preto by pri tomto režime stačili iba prvé tri farby, no režim CMYK sa využíva pri tlačiarňach a miešanie všetkých farieb kvôli často využívanej čiernej by bolo neekonomické. 


Režim HSV/HSL

Skladá sa z troch hodnôt:

  • H - odtieň (ang. hue)
  • S - sýtosť (ang. saturation)
  • L - svetlosť/jas (ang. lightness/brightness)

Tento model, na rozdiel od dvoch vyššie spomínaných, popisuje farby viac pochopiteľne ľudskej logike. Jedná sa o princíp kde si vyberieme farbu (odtieň), jej sýtosť (či má byť viac k sivej, alebo k plnej farbe v danom odtieni) a jej jas (či má ísť viac k bielej, alebo k čiernej). Oba modely uchovávajú informáciu o odtieni a sýtosti. Odlišujú sa iba v tom, že prvý model používa jas a druhý používa svetlosť. V prvom modeli dostaneme čiernu farbu tým, že nastavíme jas na nulu a bielu tak, že jas nastavíme na maximálnu hodnotu (nezávisle od sýtosti). V druhom modeli dosiahneme čiernu, ak je svetlosť aj sýtosť 0 a bielu, ak je svetlosť aj sýtosť maximálna.

Farebné hodnoty HSLA sú rozšírením hodnôt farieb HSL o alfa kanál - ktorý určuje nepriehľadnosť pre farbu. 

Hodnota farby HSLA je špecifikovaná pomocou:

H - hue (odtieň)
S - saturation (sýtosť)
L - lightness (svetlosť)
A - alfa (alpha)

Parameter alfa je číslo medzi 0,0 (úplne priehľadné) a 1,0 (vôbec nie priehľadné).


TPVI, prednášajúci: Prof. Ing. Veronika Stoffová, CSc. cvičiaci: PaedDr. Veronika Gabaľová, PhD.
akademický rok 2021-2022
Trnavská univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta, Priemyselná 4, 918 43  Trnava
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky